PlayStation’ın En Güçlü Kalesi: Naughty Dog #Ansiklopedi

Paylaş

Naughty Dog oyunları dendiğinde hemen hemen her oyuncu oynamasa da, adını mutlaka bir kez duyduğu yapımları görebilir. Stüdyonun Sony’ye katılmasının ardından getirdiği başarılar, çok konuşulan oyunları ve adeta PlayStation’ın en güçlü kalesi olmasının sırrı ne? Bu stüdyo nasıl oluyor da her oyunuyla adından söz ettirmeyi başarıyor? Gelin birlikte dünden bugüne stüdyonun tüm işlerini ele alalım.

Naughty Dog ne zaman kuruldu ve nasıl bu kadar ünlü oldu?

Stüdyo Kaliforniya’nın Santa Monica şehrinde yer alıyor ve 1986 yılında farklı bir isimle kuruldu[1]. Bağımsız bir şekilde Naughty Dog’u kuran Andy Gavin ve Jason Rubin , belki de o zamanlar bu kadar büyük işlere imza atacaklarını bilmiyorlardı.

Naughty Dog Oyunları, Crash Bandicoot, The Last of Us ve Uncharted.
Görsel: The Gamer

1986: Jason Rubin, Andy Gavin ve Magic! JAM Software kuruldu

Stüdyonun en parlak dönemlerine girmeden önce, herkese ilham olabilecek kuruluş hikayesine de kısaca değinmekte fayda var. Andy Gavin ve Jason Rubin, henüz resmi bir oyun stüdyosu kurmadan önce Lisp ve C++ dillerini öğrenerek ilk oyunlarını geliştirdiler. İlk kez 1985 yılında Math Jam adındaki bu oyunu geliştirdiklerinde henüz bir şirketleri bile yoktu. Devamında ise “magic” kelimesinin ve kendi isimlerinin baş harflerinden oluşan JAM Software isimli oyun geliştirme şirketini kurdular. Yani stüdyonun aslında ilk ismi “Jack Andy Magic Software” şeklindeydi. Math Jam, Apple II platformu için geliştirilmişti. Daha sonra aynı platforma Ski Crazed (1986) ve Apple IIGS için de Dream Zone (1988) oyunlarını geliştirdiler.

Ski Crazed isimli oyunu Baudville isimli bir şirket 250 dolar karşılığında satın alıp yayıncılığını üstlendi. Dream Zone ise daha sonraları Atari ST, Amiga ve PC platformlarına uyarlandı.

1989: Naughty Dog, bugünkü ismini aldı

Şirket 1989 yılında isim değişikliğine giderek bugünkü adını aldı. Aynı yıl içerisinde yine Apple IIGS platformuna geliştirdikleri Keef the Thief isimli oyunun yayıncılığını ise Electronic Arts üstlendi. Doğru duydunuz, Naughty Dog’un oyunu EA tarafından yayınlandı. Ancak bu, iki ismi birlikte gördüğümüz son tarih olmadı. Daha sonrasında 1991’de yapımı tamamlanan Rings of Power adlı Mega Drive oyununun yayıncılığını da yine Electronic Arts üstlenecekti.

Şirket oyun dünyasındaki ilk başarısını 1996’da PlayStation için geliştirdiği Crash Bandicoot ile yakaladı. Oyun tam 6,8 milyon birim satarak haliyle Naughty Dog’un da büyük şirketlerin radarına girmesine vesile oldu. Stüdyo devamında PlayStation platformuna 1997 yılında Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back ve 1998 yılında Crash Bandicoot 3: Warped oyunlarını geliştirerek seriyi devam ettirdi. Nihayet 1999 yılına gelindiğinde de bir ara oyun olan Crash Team Racing ile markanın tabiri caiz ise ekmeğini yemeye devam etti. Tabi bu oyunlar çıktıkları dönemde de sevilerek ilk oyunun başarısını sürdürdü.

Takvimlerimiz Ocak 2001’i gösterdiğinde Naughty Dog oyunları artık Sony Computer Entertainment tarafından yayınlanacaktı. Şirket stüdyoyu satın aldı ve kelimenin tam anlamıyla altın çağın başlaması için gerekli olan ilk kıvılcım alevlendi.

Naughty Dog’un Sony çatısı altında geliştirdiği ilk oyun 2001 yılında piyasaya sürüldü. Jak and Daxter: The Precursor Legacy, aynı zamanda yeni bir serinin başlangıcı oldu. Devamında 2003 yılında Jak II, 2004 yılında Jak 3 ve 2005 yılında da Jak X: Combat Racing piyasaya sürüldü.

Naughty Dog bir zamanlar bir seri başlatıp, üçlemeyi tamamladıktan sonra bir de yarış oyunu geliştiriyordu.

Crash Bandicoot üçlemesini bitirdikten sonra Crash Team Racing, Jax and Daxter serisinin üçlemesini tamamladıktan sonra da Jak X: Combat Racing‘i yayınladılar.

Kuruculardan Jason Rubin, 2004 yılında The Iron Saint isimli çizgi roman projesi üzerinde çalışmak için şirketten ayrıldı. Daha sonra 2012’de THQ’nun başkanı olarak görev aldı. Göreve başladıktan sonra kısa süre içinde yüzlerce çalışanı işten çıkartarak hisselerin %99 oranında düşmesine sebep oldu. THQ kapandığında hala başkanlık görevindeydi. Bu sırada Naughty Dog’un yükselişi hız kesmeden devam ediyordu.

1994: Stüdyonun bir zamanlar bir dövüş oyunu geliştirdiğini biliyor muydunuz?

Evet, bugün The Last of Us ve Uncharted serileriyle akıllara kazınan stüdyo 1994 yılında bir dövüş oyunu yayınlamıştı. Way of the Warrior adındaki oyunu 3DO platformu için geliştirmişlerdi.

Naughty Dog oyunları dendiğinde hemen hemen her oyuncu oynamasa da, adını mutlaka bir kez duyduğu yapımları görebilir. Stüdyonun Sony'ye katılmasının ardından getirdiği başarılar, çok konuşulan oyunları ve adeta PlayStation'ın en güçlü kalesi olmasının sırrı ne? Bu stüdyo nasıl oluyor da her oyunuyla adından söz ettirmeyi başarıyor? Gelin birlikte dünden bugüne stüdyonun tüm işlerini ele alalım.

2007: Naughty Dog’un sinematik anlatı ile tanışıp onda ustalaşması

Sony çatısı altında oyun geliştiren stüdyo, Amy Hennig’in kadroya dahil olmasıyla bambaşka bir çizgi üzerinde ilerlemeye başladı. Artık kurgusal evrenlerini çizgi-dizi çağrıştıran zeminler üzerine değil, modern çağ teması üzerine uyarlamaya başladılar. Bunun ilk meyvesi de Uncharted: Drake’s Fortune oyunu oldu. İlk kez 2007 yılında piyasaya sürülen oyun PlayStation 3 için geliştirildi ve oldukça sevildi. Eleştirmenlerden Metacritic üzerinde 88 puanı alarak dönemin en iyi oyunları arasına adını yazdırdı.

Stüdyo aslında uzun zamandır yaptığı şeyi yapmaya devam etti; çalışan bir formülü insanlarla daha fazla buluşturmak için çabaladı. Bu çabalar sonucunda 2009 yılında Uncharted 2: Among Thieves, 2011 yılında da Uncharted 3: Drake’s Deception oyunları PlayStation 3 konsolu için yayınlandı.

Geçmişte Apple II, Atari ST, Mega Drive platformlarına bile oyunlar geliştiren Naughty Dog, artık sadece PlayStation konsollarına odaklanmıştı. Sadece PlayStation 3 değil, 2011 yılında PS Vita için de Uncharted: Golden Abyss oyununu geliştirdiler.

Bu üçlemenin ardından yarış oyunu yayınlamayarak ezberi bozan stüdyo, 2012’de eski serilerine geri dönüş yaparak Mass Media Inc. ile birlikte Jax and Daxter Collection’u piyasaya sürdü. Yükselen grafiklerini kelimenin tam anlamıyla destansı bir yolculuğa çeviren kritik yıl ise 2013 oldu. Naughty Dog oyunları 2013 ve takip eden yıllarda adından hiç olmadığı kadar çok söz ettirecekti. Çünkü, o geliyordu…

2013: The Last Of Us adeta Cordyceps mantarı gibi yayılıyordu

Muhtemelen Neil Druckmann ve Craig Mazin bile Cordyceps mantarlarının anlatıldığı bir belgeseli izlerken tarihin en sevilen oyunlarından birini yapacaklarını düşünmüyorlardı. Bu parazit türü mantarın karıncaların vücudunu ele geçirip onları zombileştirmesinden ilham alarak ilk adımı attıkları The Last of Us[2], 2013 yılında PlayStation 3 için piyasaya sürüldü. İlk haftasında 1,3 milyonun üzerinde, 14 ay içerisinde de 8 milyondan fazla satarak stüdyonun en başarılı işlerinden biri oldu. Bu başarıyı ise Naughty Dog tarihindeki ilk DLC takip etti; The Last of Us: Left Behind.

The Last of Us ekran görüntüsü
Görsel: Yahoo

Tabi PlayStation 4 çıkınca, stüdyo hiç beklemeden oyunun remastered sürümünü geliştirip 2014 yılında bu platformda da yayınladı. Bu sefer üçleme için zorlamayıp, 2016 yılında Amy Hennig’siz[3] Uncharted 4’ü yayınladılar. Hennig’in ayrılması internette ve sosyal medya platformlarında tartışmaya yol açsa da, Uncharted 4 de serinin diğer oyunları kadar çok sevildi. Hatta Metacritic üzerinde “Must Play” etiketi almaya hak kazandı.

Yine de stüdyo çılgınlar gibi satan The Last of Us serisinin peşini bırakmayacaktı. Aralık 2016’ya geldiğimizde devam oyunu The Last of Us Part II’yi PlayStation 4 için duyurdular. Oyun dünyasını adeta ikiye bölen yapım, 2020 yılında piyasaya sürüldü. Çıktığı yıl içerisinde en çok konuşulan oyunlardan biri oldu ve hikayesiyle tartışmalara sebep oldu. Bütün tartışmalar ve oyundan beklentileri çok farklı olan oyunculara rağmen Part II’de inanılmaz bir başarı yakaladı.

Ellie ve Joel’in hikayesi oldukça sevildi, dolayısıyla stüdyonun yeni odak noktası da belli olmuş oldu.

2023: Ellie ve Joel’in hikayesi PC oyuncularıyla tanışmaya hazırlanıyor

Sony’nin son yıllarda stratejisini değiştirerek eski PlayStation özel oyunlarını PC platformuna getirmesiyle Naughty Dog oyunları için de bekleyiş başladı. Ancak sevilen stüdyo eski bir oyununun PC portunu geliştirmek yerine, yeni nesil konsollar için geliştirdiği The Last of Us Part I’in PC’ye de geleceğini duyurdu. Part 1, ilk oyunun grafik ve oynanış anlamında yeniden yapılmış bir sürümü olarak karşımıza çıkacak. Ellie ve Joel’in duygusal hikayesi 28 Mart’ta PC platformunda oyuncuların karşısına çıkacak.

The Last of Us Part 1, PC için 28 Mart'ta çıkacak.

Geçmişten günümüze bütün Naughty Dog Oyunları

JAM Software ismiyle geliştirilenler:

  • Math Jam – 1985 – Apple II
  • Ski Crazed – 1986 – Apple II
  • Dream Zone – 1988 – Apple IIGS

Naughty Dog ismiyle geliştirilenler:

  • Keef the Thief – 1989 – Apple IIGS
  • Rings of Power – 1991 – Mega Drive / Genesis
  • Way of the Warrior – 1994 – 3DO
  • Crash Bandicoot – 1996 – PlayStation
  • Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes – 1997 – PlayStation
  • Crash Bandicoot 3: Warped – 1998 – PlayStation
  • Crash Team Racing – 1999 – PlayStation
  • Jak and Daxter: The Precursor Legacy – 2001 – PlayStation 2
  • Jak II – 2003 – PlayStation 2
  • Jak 3 – 2004 – PlayStation 2
  • Jak X: Combat Racing – 2005 – PlayStation 2
  • Uncharted: Drake’s Fortune – 2007 – PlayStation 3
  • Uncharted 2: Among Thieves – 2009 – PlayStation 3
  • Uncharted 3: Drake’s Deception – 2011 – PlayStation 3
  • Uncharted: Golden Abyss – 2011 – PlayStation Vita
  • Jak and Daxter Collection – 2012 – PlayStation 3
  • The Last of Us – 2013 – PlayStation 3
  • The Last of Us Remastered – 2014 – PlayStation 4
  • Uncharted 4: A Thief’s End – 2016 – PlayStation 4
  • Uncharted: The Lost Legacy – 2017 – PlayStation 4
  • The Last of Us Part II – 2020 – PlayStation 4
  • The Last of Us Part I – 2022 – PlayStation 5
  • The Last of Us Part I – 2023 – PC

The Last of Us haftası etkinliğimizin bir parçası olarak sizlere Naughty Dog’un geçmişten günümüze neler yaptığını ve kim olduklarını aktardık. Umarız ki beğenmiş ve okurken keyif almışsınızdır. Kendi konseptlerimiz ve bu tarz içeriklerin devamını görmek istiyorsanız, bizi takip etmeye devam edin. Sevgi ve oyun ile kalın.


Kaynakça:

Alparslan Gürlek
Alparslan Gürlek
Oyunların yeni yeni yaygınlaştığı dönemlerde bir çocuk olarak video oyunlarıyla ilk bakışta aşk yaşadım. Age of Empires II ile başlayan yolculuk, kendi oyunumu yapmaya kadar ilerledi. Hala oyun sektöründeyim ve hala o ilk kez Age of Empires II oynayan çocuğun tutkusunu taşıyorum.
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments

Daha Fazla Atarita

Oyun Gündemi: