Oyun Terimleri Sözlüğü

Atarita'da reklam ve sponsorlu içerikler açıkça belirtilmiştir. Bunun dışındaki hiçbir içerik ticari bir ortaklık sonucunda hazırlanmamıştır. Bkz: Editöryel Standartlar

Paylaş

Oyun terimleri yer yer kafa karıştırıcı olabiliyor. Türlü oyunların kendi içerisinde barındırdığı ve oyuncular tarafından kullanılan terimler yer alır. Bunları oynamak için oyun türünde ya da spesifik olarak bir oyunda yeteri kadar zaman geçirmiş olmak gerekir. Ancak yeni başlayan oyuncular bu tür terimlerin anlamını bilmediği için anlamakta ve oyunlarına uygulamakta zorluk yaşayabiliyorlar. Biz de Türk oyuncusu ve oyun sektörü için faydalı olabileceğini düşündüğümüz Oyun Terimleri Sözlüğü‘nü hazırladık.

Bu sözlük Atarita için sektördeki çevirileriyle tanınan sevgili M. İhsan Tatari‘nin katkılarıyla hazırlanmıştır. Kendisine de buradan sevgilerimizi iletelim.

A’dan Z’ye Oyun Terimleri Sözlüğü

AB[C/Ç]DEFGH[I/İ]JKLMNOPR[S/Ş]T[U/Ü]VYZ


EN ÜSTE GİT

  • Açılabilir Nesneler: Oyun içindeki belirli görevleri tamamlayarak açılabilen özel eşyalar, kaplamalar veya oyun modları.
  • Agro: Oyun içindeki düşmanların “agresiflik” seviyesi. Agro değeriniz ne kadar yüksekse düşmanları o kadar çok üstünüze çekersiniz. Tank vazifesi üstlenen karakterlerin Agro seviyesinin yüksek olması istenir ki düşmanlar büyücü, şifacı gibi karakterleri rahat bırakıp önce ona saldırsınlar.
  • Akın (Raid): Bir grup oyuncunun beraber çalışarak uzun ve zorlu bir zindanı aşmaya çalıştığı bir oyun modu.
  • Arayüz (HUD): Oyun sırasında ekranın çeşitli yerlerinde görülen ve ne kadar canımızın, enerjimizin ya da cephanemizin kaldığını anlamamızı sağlayan görsel veya yazınsal ibareler.
  • ARYO: Aksiyon Rol Yapma Oyunu’nun kısaltması. Savaşmaya, karakter geliştirmeye ve ganimet toplamaya odaklı bir oyun türüdür. En çok bilinen örnekleri: Diablo, Path of Exile.
  • Arkalamak: Rakip oyuncu / oyuncular farkına varmadan arkalarından dolaşıp saldırı düzenlemeye denir.

EN ÜSTE GİT

  • Baskın Yemek: Kalabalık bir düşman grubu ya da bizden çok daha güçlü bir oyuncu tarafından öldürülmek.
  • Başa Sarmak (Reboot): Bir oyun serisinin hikâyesini sıfırlayıp en baştan başlatmak. Genellikle senaryoda, karakterlerde ve oynanışta büyük değişikler görülür. Bir yandan da köklere kısmen sadık kalınır.
  • Başarım (Achievement): Oyunların içindeki belirli görevleri yerine getirdiğimizde kazanılan dijital bir ödül.
  • Binek: Haritayı daha hızlı dolaşmak, ekstra ganimet taşımak veya yayan yolla gidilemeyen yerlere ulaşmak için binilen, dost canlısı hayvan ya da yaratıklar.
  • Birinci Şahıs Nişancı (FPS): Oyunu ana karakterin gözlerinden gördüğümüz, çoğunlukla silah kullanarak üstümüze gelen düşmanlarla çarpıştığımız bir oyun türü.
  • Bot: Çok oyunculu oyunlarda bilgisayar tarafından kontrol edilen karakterlere verilen ad. Bazen tecrübesiz olduğu için kötü oynayan oyuncular için de kullanılır.
  • Baş Düşman (Boss): Normal düşmanlara kıyasla yenilmesi çok daha zor olan, genellikle bir bölümün veya oyunun sonunda karşılaşılan çok güçlü bir düşman türü.
  • Bölüm Sonu Canavarı Maratonu: Oyuncuların arka arkaya bölüm sonu canavarlarıyla savaştığı bir oyun modu veya oyun türü.
  • Buff: Bir oyuncunun, grubun ya da düşmanın yeteneklerini ve güçlerini kısa süreliğine arttırmak. Genellikle bir nesne kullanıldığında veya belirli bir eylemde bulunulduğunda başlar ve sadece belirli bir süre boyunca devam eder. Kelimenin İngilizcedeki tam karşılığı cilalamak, tamponlamak anlamına gelir.

EN ÜSTE GİT

  • Cheesing: Oyunlardaki bazı düşmanları daha kolay yenmek veya bir görevi daha kolay tamamlamak için başvurulan taktik ya da üçkâğıt.
  • CPU: Merkezi İşlem Birimi anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Daha yaygın adıyla “işlemci.” Bilgisayarların verileri işleyen ve komutları yürüten, en önemli bölümlerinden biridir. Eskiden tek çekirdekli işlemciler kullanılırken günümüzde birbirleriyle eş zamanlı çalışan, birden fazla çekirdekli işlemciler revaçtadır.
  • Can Basmak: Oyuncunun kendisine ya da takım arkadaşlarına sağlık puanı veren nesneler kullanması, sağlık puanını yükseltmesine denir.

  • Çatışma (Skirmish): Gerçek zamanlı strateji oyunlarında iki veya daha fazla oyuncunun birbirleriyle hemen çatışmaya girebildiği bir oyun modu.
  • Çaylak (Noob): Tecrübesiz oyunculara sataşmak için kullanılan bir tabir. Bazen n00b şeklinde de yazılır.
  • Çaylak Topu: Rekabetçi çok oyunculu yapımlarda bomba atar gibi patlayıcı mermili silahlar için kullanılan bir terim. Acemi oyuncular ilk başlarda bu tarz silahları kullanmaya yatkın olduğundan bu ismi almışlardır.
  • Çözünürlük: Dijital bir ekranın gösterebileceği piksel sayısını ifade eder. Çözünürlük ne kadar yüksekse görüntü de bir o kadar kaliteli ve net olur.

EN ÜSTE GİT

  • De-agro: Bilgisayarın yönettiği bir düşmandan iyice uzaklaşıp saldırıyı kesmesini ve normal hâline dönmesini sağlamak.
  • De-buff: Bir nesne veya yetenek kullanarak bir düşmanın ya da başka bir oyuncunun defansif yahut ofansif güçlerini azaltmak.
  • Dengeleme: Geliştiricilerin bir oyunu daha âdil hâle getirmek için yürüttüğü çalışmalar.
  • Diyalog Ağacı: Çoğunlukla rol yapma ve macera oyunlarında görülen, bilgisayarın yönettiği karakterlerle karşılıklı konuşmanıza imkân tanıyan, bazen farklı seçimler yapmanızı sağlayan sistem.
  • Dost Ateşi: Çok oyunculu oyunlarda oyuncuların kendi müttefikleri tarafından yaralanabilmesi, ya da ekip arkadaşının saldırısına uğraması durumu.
  • DPS: “Saniye Başına Hasar” anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Oyunlarda yönettiğiniz karakterin ya da kullandığınız silahın saniye başına düşmana verdiği hasarı belirtir.
  • Durum Değişkenleri (Status Effects): Yönettiğimiz karakterin özelliklerini ve yeteneklerini olumlu ya da olumsuz yönde değiştiren etmenler. Bazen Buff veya De-buff olarak da anılırlar.
  • Dürbünsüz (No-scope): Keskin nişancı tüfeği kullanan bir oyuncunun düşmanlarından birini dürbün kullanmadan indirmesi.
  • Düşürüm (Drop): Öldürdüğünüz bir düşmandan “düşen” silah, zırh, para ve iksir gibi çeşitli nesneler. “Düşürüm oranı” (drop rate) söz konusu düşmanın o nesneleri hangi sıklıkla düşürdüğünü gösterir.

EN ÜSTE GİT

  • EA (AoE): Etki Alanı (Area of Effect) teriminin kısaltması. Alan hasarı veren saldırıların etki mesafesini belirtmek için kullanılır.
  • Ekip: Oynanabilir karakterlerden oluşan grup. Bazen ekipteki bütün karakterleri tek bir oyuncu yönetir. Bazen sadece bir karakteri oyuncu yönetir ve geri kalanlar bilgisayar tarafından idare edilir. Çok oyunculu yapımlarda ise her karakter ayrı bir insan tarafından kontrol edilir.
  • Eskitme (Demake): Modern bir oyunun grafiklerinin eski nesil sistemlerde çalışacak şekilde eskitilmesi.
  • Eşleştirme: Çok oyunculu yapımlarda başka oyuncularla eşleştirilme işlemi.

EN ÜSTE GİT

  • F2P: İngilizcede oynaması ücretsiz anlamına gelen “Free To Play” teriminin kısaltmasıdır. Bu tür oyunlar ücretsiz olarak indirilip oynanabilir, ancak çoğunlukla içlerinde ücretli içerikler bulunur.
  • FF: İngilizcede “geri çekilmek” anlamına gelen “forfeit” kelimesinin kısaltması. Çok oyunculu oyunlarda rakibin zafer kazanmaması için geri çekilme taktiği uygulandığında kullanılır.
  • Fırıldak Etmek: Düşman karakterini havaya fırlatıp, yere inmesine fırsat vermeden on arka arkaya vurmak.
  • Frag: Birinci Şahıs Rekabetçi oyunlarda başarıyla öldürdüğünüz rakiplerin sayısı. El bombası anlamına da gelir.
  • Flame: Bir oyuncunun takım arkadaşlarına ya da rakiplerine onları sinirlendirmek veya üzmek maksadıyla yazılı ya da sözlü olarak sataşma eylemidir.

EN ÜSTE GİT

  • Ganimet: Belirli bir görevi tamamladığınızda kazandığınız oyun içi ödül.
  • GDDR: Ekran kartlarında üç boyutlu grafiklerin oluşturulması için kullanılan özel bir RAM türü.
  • Gerçek Zamanlı Strateji (RTS): Oyunculara gerçek zamanlı olarak birim üretme, üs kurma ve savaşma imkânı tanıyan bir strateji oyunu türü. En çok bilinen örnekleri: Command & Conquer, Warhammer 40K: Dawn of War.
  • Geriye Uyumluluk: Oyun konsollarının önceki nesil konsollara çıkarılmış eski oyunları çalıştırabilme yeteneği. Örneğin PS5 geriye uyumluluk özelliğine sahiptir ve PS4’e çıkan oyunları çalıştırabilmektedir.
  • Getir-Götür Görevi: Oyuncuların kendisine görev veren bir karakter için belirli bir yere gidip istenilen nesneyi ona getirdiği görev tipi.
  • GG: İngilizcede “İyi/Güzel oyundu” anlamına gelen “good game” sözünün kısaltması. Çoğunlukla çok oyunculu yapımlarda diğer oyuncuları kısaca tebrik etmek için kullanılır. Sosyal medyada, yaşanan bir talihsizlik için yorum yaparken “geçmiş olsun, yazık oldu” anlamında da kullanılır.
  • GGA (ADS): Gez Göz Arpacık teriminin kısaltması. Uzun mesafeli bir silahı göz hizasına kaldırma hareketi.
  • Git Gud: Türkçeye “geliştir kendini” olarak tercüme edebileceğimiz “Get Good” cümlesinin bilerek kötü telaffuz edilen/yazılan hâli. Souls türü oyunlarla hayatımıza giren bu terim belli bir oyunun, bölümün veya düşmanın zorluğundan yakınan kimselere şaka yollu takılmak ve kendilerini geliştirmeleri gerektiğini söylemek için kullanılır.
  • Görev Verici: Başlıca vazifesi oyunculara görev vermek veya senaryoyla ilgili bazı bilgileri paylaşmak olan, yönetilemeyen bir karakter.
  • Görsel Roman: Genellikle sadece resimlerden oluşan, aksiyon ve keşif elementleri içermeyen, diyalog ve hikâye ağırlıklı bir oyun türü. En çok bilinen örnekleri: Ace Attorney, Danganronpa
  • Görünmez Duvar: Genellikle haritaların dış kenarlarında bulunan ve oyuncuların daha ileriye gitmesine engel olan görünmez bariyerler.
  • Görüş Alanı (FOV): Oyunlarda görebildiğimiz alanı değiştirmeye yarayan bir ayar. Ne kadar arttırırsak o kadar geniş bir alana hâkim oluruz.
  • GPU: Grafik İşlemci Birimi anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Başka bir deyişle, ekran kartı. Oyunlardaki üç boyutlu grafikleri, kaplamaları ve daha pek çok görsel özelliği çizen donanım.
  • Güruh (Mob): Haritada dolaşan veya belli bir bölgede bekleyen, kalabalık düşman grupları.
  • Güruh Modu (Horde Mode): Oyuncuların üstlerine akın akın gelen düşman dalgalarına karşı hayatta kalmaya çalıştığı bir oyun modu. Hayatta Kalma Modu (Survival Mode) da denir.

EN ÜSTE GİT

  • Hafif-Rogue (Rogue-lite): Rogue-benzeri oyunlarla aynı özellikleri gösteren, ancak nispeten daha affedici olan bir oyun türüdür.
  • Hasar Noktası (Hitbox): Oyunlarda bir düşmanın, karakterin veya nesnenin vurulabileceği bölgeleri belirleyen, kutu şeklindeki görünmez alan.
  • Hasatlama (Farming): Belirli bir oyun içi nesnenin bol miktarda düştüğü bir bölümü tekrar tekrar oynayıp, ihtiyaç duyulan nesneyi fazla fazla toplamak.
  • Haşat Etmek (Wrecked): Bire bir kapışmalarda bir oyuncunun diğerini kolayca yenmesi. ‘Rekt’ veya ‘recked’ şeklinde kısaltıldığı da olur.
  • Hata (Bug): Oyunların çökmesine ya da tuhaf davranışlarda bulunmasına sebep olan programlama hataları.
  • Hızlı Seyahat: Oyun dünyasındaki iki nokta arasında anında seyahat edebilmeye yarayan bir özellik. Oyuncuları aynı yerden tekrar tekrar geçme zahmetinden kurtarmak için sunulur ve genellikle bir yükleme ekranı eşliğinde gerçekleşir. Ama genellikle sadece haritadaki belirli noktalarla sınırlıdır.
  • Hızlı Tepki Sekansı (QTE): Oyuncuların ekranda beliren tuşlara doğru anda, doğru sırayla basmasını gerektiren, reflekslere ve dikkate dayalı bir mini-oyun türü.
  • Hızlı Tur (Speedrun): Bir oyunu olabilecek en kısa sürede, en hızlı şekilde tamamlamak.
  • HP: Yönettiğimiz karakterin ne kadar canının ya da sağlık puanının kaldığını gösteren ibare. İngilizcedeki “Hit Point” veya “Health Point” terimlerinin kısaltmasından gelir.

EN ÜSTE GİT

  • I-frame: Yenilmezlik karesi anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Kaçınma, yerde yuvarlanma veya kapı açma gibi animasyonlar sırasında oyuncunun hasar almasını imkânsız hâle getirmeye yarar.
  • Işın İzleme (Ray Tracing): Işığın gerçek dünyadaki davranışlarını taklit ederek oyunlara son derece detaylı ve inandırıcı bir şekilde aktaran bir grafik tekniği. Çoğunlukla gölgelerin, yansımaların ve kırılmaların ekrana gerçekçi bir şekilde yansıtılması için kullanılır. Kısaca RT olarak yazılır.
  • Izdırap Olmak: Çevrimiçi bir oyunda diğer oyunculara sataşıp onları kızdırmak için bile bile oyunu bozan hareketlerde bulunmak.
  • İndirilebilir İçerik (DLC): Ana oyundan ayrı olarak satılan ve genellikle oyuna yeni hikâyeler, karakterler ve haritalar gibi ekstra içerikler ekleyen dijital paketler. Çoğunlukla ücretli olurlar, ancak ücretsiz olanları da vardır.
  • İşgal (Invasion): Çoğunlukla Souls türü oyunlarda başka bir oyuncunun oyununa izinsiz girip onunla savaşmaya imkân tanıyan bir mekanik.

EN ÜSTE GİT

  • JRYO: Japon Rol Yapma Oyunu’nun kısaltması. Bu tür yapımlar genellikle anime ve manga benzeri görsel tasarımlara sahip olurlar. Bir grup karakteri yönetiriz ve savaşlar çoğunlukla sıra tabanlı gerçekleşir. En çok bilinen örneği: Final Fantasy.

EN ÜSTE GİT

  • Kalıcı Ölüm (Permadeath): Öldüğünüz zaman kaydettiğiniz bütün aşamaların silindiği ve her şeye en baştan başlamak zorunda kaldığınız oyun modu. Genellikle opsiyoneldir.
  • Kamp Kurma: Oyun haritasındaki belirli bir noktada kamp kurma. Bazı oyunlarda bunu dinlenip sağlığımızı düzeltmek için yaparız. Çok oyunculu yapımlarda ise kamplar tekrar canlanma noktası görebilirler.
  • Kaplama (Skin): Bir karakterin, silahın, zırhın veya bineğin dış görünümünü değiştiren opsiyonel kaplama. Bazen oyun içinde ödül olarak açılsa da bazen de parayla satılır.
  • Kare Hızı: Oyunlar da tıpkı filmler gibi arka arkaya, hızlı bir şekilde akan ve bir hareket illüzyonu yaratan hareketsiz resimlerden oluşurlar. Kare Hızı da bir bilgisayar sisteminin saniye başı yarattığı, benzersiz hareketsiz resimlerin ya da “karelerin” sayısını gösterir. Kare Hızı ne kadar fazlaysa görüntü kalitesi de o kadar arttığından modern oyunlar çoğunlukla saniyede 30, 60 ya da 120 kare hızına sahiptir.
  • Kasmak: Para, eşya, silah ya da tecrübe puanı toplamak için aynı görevi tekrar tekrar yapıp, aynı düşmanları tekrar tekrar öldürmek.
  • Kayıt Noktası (Checkpoint): Ulaşıldığı zaman oyununuzu otomatik olarak kaydeden noktalar.
  • KBD (AFK): Klavye Başında Değilim teriminin kısaltması. Çok oyunculu yapımlarda bilgisayarın başından kalkmanızı gerektiren bir durumla karşılaştığınızda takım arkadaşlarınızı bilgilendirmek için kullanılır.
  • KDA: Öldürme/Ölme/Asist oranı. Çok oyunculu yapımlarda kaç leşiniz olduğunu, kaç kere öldürüldüğünüzü ve kaç kere bir takım arkadaşınıza bir rakibi öldürmesi için yardım ettiğinizi gösterir.
  • Kombo: Rakibinizin size vurmasına fırsat vermeden, arka arkaya isabetli saldırılarda bulunmak. Çoğunlukla dövüş oyunlarında görülür. Genellikle verdiğiniz hasarı arttırmaya veya skorunuzu arttırmaya yarar. Aksiyon-macera oyunlarında belirli bir hareketi arka arkaya başarıyla yapabildiğinizde de kazanılır.
  • KRYO: Klasik Rol Yapma Oyunu’nun kısaltmasıdır. Batılı masaüstü rol yapma oyunlarının kurallarını ya da benzerlerini kullanır. Çoğunlukla bir grup maceracıyı yönetiriz. Savaşlar sıra tabanlı veya gerçek zamanlı olabilir. En çok bilinen örnekleri: Baldur’s Gate 2, Icewind Dale.

EN ÜSTE GİT

  • Lobi: Çok oyunculu yapımlarda oyuncuların oyuna başlamadan önce toplandıkları sanal bekleme odası.

EN ÜSTE GİT

  • Mermi Süngeri: Çok fazla canı olduğundan öldürmek için haddinden fazla mermi sıkmanız gereken düşman türü.
  • Meydan Dövüşü (Battle Royale): Oyuncuların genellikle giderek daralan bir oyun alanında birbirlerine karşı savaştığı ve hayatta kalan son kişi olmaya çalıştığı bir oyun türü. En çok bilinen örnekleri: PUBG, Apex Legends.
  • Mikro Ödeme: Oyun içi satın almaları ifade eden bir sistem.
  • MOBA: Çok Oyunculu Savaş Alanı anlamına gelir. İki grup oyuncunun tek bir haritada üslerini savunup karşı tarafın üssünü ele geçirmeye çalıştığı bir oyun türüdür. En çok bilinen örnekleri: DotA 2, League of Legends.
  • Mühimmat: Bir oyuncunun bölüme ya da mücadeleye başlamadan önce sahip olduğu silahlar, zırhlar, eşyalar ve yetenekler.

EN ÜSTE GİT

  • Nade: El bombası anlamına gelen “granade” kelimesinin kısaltması.
  • Nerf: Oyunlardaki belirli bir silahın, zırhın veya nesnenin güçlerinin geliştiriciler tarafından azaltılması. Kökeni çocuklar için köpükten yapılma, zararsız silahlar üreten Nerf adlı oyuncak şirketinden gelir.
  • NG+ (New Game Plus): Bir oyuna topladığınız bütün eşyaları ve özel güçleri koruyarak en baştan başlama imkânı tanıyan bir özellik. Oyunu en az bir kez bitirmeniz gerekir. Düşmanların zorluğu artar ve oyuna yeni etmenler eklenebilir.
  • NPC: Oyunlarda bilgisayar tarafından kontrol edilen, gerçek oyuncuların yönetemediği, diyalog kurulabilen karakterler. Çoğunlukla görev verir, eşya satar veya hikâyeyle ilgili bilgi paylaşırlar. Normal şartlarda kendileriyle savaşmak veya onları öldürmek mümkün değildir.

EN ÜSTE GİT

  • OP (Overpowered): Haddinden fazla güçlü anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Bu bir düşman, bir silah, bir yetenek ya da bir oyun stili olabilir.
  • Oyun Sonu İçeriği: Oyunların ana senaryosu bittikten sonra, genellikle ana görevin mekaniklerinin daha da zorlaştırılmış versiyonlarının kullanıldığı, oyunun süresini uzatmayı amaçlayan ekstra bölümler.

EN ÜSTE GİT

  • Öfkeyle Çıkmak (Ragequit): Çok sinirlenip oyundan öfkeyle çıkmak.
  • Ölüm Vuruşu: Zayıf düşmüş bir düşmanı öldüren, sıklıkla özel animasyonlara sahip, gösterişli bir bitirici darbe. Bazen Hızlı Tepki Sekansı eşliğinde yapılırlar.

EN ÜSTE GİT

  • Port: Bir oyunun farklı platformlarda çalışacak şekilde dönüştürülüp yeniden programlanması. Örneğin, ilk başta sadece PlayStation’a çıkan bir oyunun daha sonra PC’ye port edilmesi.
  • PVE: “Oyuncuya karşı düşman” anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Gerçek oyuncuların bilgisayar tarafından yönetilen karakterlere karşı savaştığı çok oyunculu yapımlar için kullanılır.
  • PVP: “Oyuncuya karşı oyuncu” anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Gerçek oyuncuların birbirlerine karşı savaştığı çok oyunculu yapımlar için kullanılır.

EN ÜSTE GİT

  • RAM: Rastgele Erişimli Bellek anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Bilgisayarların daha hızlı çalışmasını sağlayan, çok önemli bir parçadır. Kısa süreli hafıza görevi görür ve veriler işlemciye iletilmeden önce geçici olarak burada depolanır.
  • Rastgele Üretim: Bir oyundaki harita, bölüm, zindan, ganimet, düşman gibi çeşitli etmenlerin geliştiriciler tarafından elle, özel olarak değil de bilgisayar tarafından rastgele yaratılması. Bu sayede oyuncuların aynı yerden iki kez geçmemesi, her seferinde farklı bir oyun deneyimi yaşaması hedeflenir. Genellikle Rogue-benzeri oyunlarda karşılaşılan bir özelliktir.
  • Raylı Nişancı (Rail Shooter): Birinci Şahıs Nişancı (FPS) oyunlarının bir alt türü. Yönettiğimiz karakter haritada özgürce dolaşmak yerine sanki raylar üstünde giden bir araçtaymış gibi hareket eder.
  • Refakat Görevi: Oyuncuların bilgisayar tarafından yönetilen, genellikle savunmasız karakterlere tehlikeli bir bölgede refakat ettiği, klasik bir görev şekli.
  • Res: “Dirilmek” anlamına gelen İngilizce kelimenin kısaltması. Oyunculardan birinin oyunda ölen başka bir oyuncuya yardım edip onu yeniden hayata döndürmesi anlamına gelir.
  • RNG: “Rastgele Sayı Üretici” anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması. Oyunlarda şans faktörüne bağlı etmenleri belirler ve kazanabileceğiniz ödülleri, ganimetleri, tecrübe puanlarını, kritik vuruş şansınız vb etkiler.
  • Rogue-benzeri (Rogue-like): Genellikle rastgele oluşturulan, karmaşık haritalarda geçen ve yönettiğimiz karakterin kalıcı olarak öldüğü bir oyun türü. Her öldüğümüzde oyuna en baştan başlasak da kazandığımız yeteneklerden bazıları bizimle kalır. Her ölüm bir öğrenmedir. Adını 1980 yılında çıkan Rogue adlı oyundan alır.
  • RYO: Rol Yapma Oyunu’nun kısaltması. Günümüzde bu terimin kullanımı iyice yaygınlaşıp farklılaşsa da temel olarak oyunda yönettiğimiz karaktere bürünüp yeteneklerini geliştirdiğimiz, önemli kararlar verip sonuçlarıyla yüzleştiğimiz ve başka karakterlerle diyalog kurduğumuz bir oyun türüdür. Bazen tek bir kişi yerine bir grup karakteri yönettiğimiz de olur. ARYO, JRYO, KRYO gibi alt türleri vardır.

EN ÜSTE GİT

  • Savaş Sisi (Fog of War): Haritanın henüz keşfedilmemiş bölgelerini karartan bir özellik. Çoğunlukla strateji oyunları ve rol yapma oyunlarında rastlanır. Düşmanların haritanın neresinde olduğunu önceden görmemizi engellemeye yarar.
  • Serbest Dünya (Sandbox): Oyunculara büyük bir yaratıcılık özgürlüğü tanıyan bir oyun türü. Genellikle oyuncuya oyun dünyasını yıkma, değiştirme ve yaratma yeteneği verir.
  • Sersemletme (Stun): Bir oyuncuyu veya düşmanı özel bir yetenek ya da silah kullanarak kısa süreliğine hareket edemez hâle getirmek.
  • Sersemletme Kapanı (Stunlock): Sersemlettiğimiz bir oyuncuya ya da düşmana vurmaya devam ederek kıpırdayamama süresini uzatma taktiğine verilen ad.
  • Sezdirmek: Bir düşmanın saldırı animasyonunu kasten uzun tutarak oyuncuların bir sonraki hamleyi tahmin etmesine ve kendisini ona göre hazırlamasına fırsat veren oyun mekaniği.
  • Sıra Tabanlı: Oyuncuların ve düşmanların sırayla hareket edip saldırıya geçtiği bir oyun türü. Genellikle strateji oyunlarında görülür. En çok bilinen örnekleri: XCOM, Civilization.
  • Sömürmek (Exploit): Bir oyunun işleyişinde ya da mantığında bazı boşluklar bulup, geliştiricilerin kast etmediği yollarla kısıtlamaları aşmak.
  • Spamlamak: Bir oyuncunun veya düşmanın arka arkaya durmadan aynı taktiği, saldırıyı ya da manevrayı kullanması.
  • Sürpriz Yumurta: Geliştiricilerin oyunun içine sakladığı, genellikle mizahi bir yanı olan çeşitli sürprizler.

EN ÜSTE GİT

  • Şutlanmak (Kicked): Çok oyunculu yapımlarda bir oyuncunun diğer oyuncular tarafından oyundan atılması.

EN ÜSTE GİT

  • Tank: Çok yüksek cana ve hasar dayanıklılığına sahip olan bir karakter sınıfı. Rol yapma oyunlarında veya çok oyunculu yapımlarda zindanlara akınlar düzenlenirken tank sınıfı en ön safta yer alıp düşmanların kendisine saldırmasını sağlar. Böylece büyücü ve şifacı gibi diğer ekip üyeleri daha rahat savaşır.
  • Tanrı Modu (God Mode): Aktifleştirildiğinde oyuncuya ölümsüzlük veren bir mod.
  • T-Duruşu: Oyunlardaki insansı karakterlerin kollarını iki yana açıp ayaklarını bitiştirerek, sabit bir şekilde durmasına yol açan bir hata.
  • Tecrübe Puanı: Oyunlarda görevleri tamamladıkça kazanılan ve karakterimizin özelliklerini geliştirmeye yarayan puanlar. XP olarak kısaltıldığı da olur.
  • Tek atmak (OHK): Bir oyuncuyu ya da düşmanı tek vuruşta öldürmek anlamına gelir.
  • Toksiklik: Diğer oyunculara veya geliştiricilere karşı kaba davranan oyuncu veya oyuncu topluluğu için kullanılan argo kelime.

EN ÜSTE GİT

  • Üçüncü Şahıs Nişancı (TPS): Yönettiğimiz karakteri arkasından gördüğümüz, silah kullanarak üstümüze gelen düşmanlara karşı savaştığımız bir oyun türü.
  • Üsse Dönmek (Base Atmak): Özellikle MOBA oyunlarda çok sık duyulan bu terim, can yenilemek ya da yeni nesneler almak için güvenli bölge olan üs bölgelerine dönüleceği zaman söylenir.

EN ÜSTE GİT

  • VR: Sanal Gerçeklik anlamına gelen İngilizce terimin kısaltması.
  • Vur-Kaç (Kite): Bir düşmanı grubundan ayırmak ya da onunla daha rahat savaşabileceğiniz bir alana çekmek için kullanılan bir taktik.

EN ÜSTE GİT

  • Yeniden Düzenleme (Remaster): Eski bir oyunun aslına mümkün olduğunca sadık kalınarak, modern sistemlerde çalışacak şekilde, daha iyi grafiklerle tekrar düzenlenmesi.
  • Yeniden Yapım (Remake): Eski bir oyunun günümüz teknolojisiyle, yeni bir oyun motoru kullanılarak sıfırdan yapılması. Yeniden düzenlemelere (remaster) çok benzeseler de oynanış, grafik ve hikâye anlatımı gibi unsurlarda daha serbest davranılar.
  • Yetenek Kontrolü (Skill Check): Bir düşmana saldırdığımızda veyahut belirli bir eylemde bulunmaya çalıştığımızda sahip olduğumuz yeteneklerin yeterince yüksek olup olmadığını kontrol eden sistem.
  • Yürüme Simülasyonu: Oyuncuların belirli mekânları yürüyerek dolaşıp etraftaki nesnelerle etkileşime girdiği, anlatım ve keşif odaklı bir oyun türü. Genellikle aksiyona rastlanmaz. Bazen bir canavar tarafından kovalandığımız sahneler içerir. En çok bilinen örnekleri: Dear Eshter, Gone Home

EN ÜSTE GİT

  • Zaman Yarışı: Oyuncuların zamana karşı yarıştığı bir oyun modu.
  • Zanaat (Crafting): Oyun dünyasında bulunan temel malzemeleri kullanarak çeşitli eşyalar, silahlar, zırhlar, cephaneler ve binalar üretmek.
  • Zapt Noktası (Capture Point): Karşılıklı savaşan iki grubun belirli noktaları ele geçirip hâkimiyetleri altında tutmaya çalıştığı bir oyun modu.
  • Zindan Keşfi (Dungeon Crawl): Zindanları dolaşıp çeşitli düşmanlarla savaştığımız, tuzaklardan kaçındığımız, bulmacalar çözdüğümüz ve ganimet topladığımız bir oyun türü.
  • Zindan: Çeşitli tuzaklar, düşmanlar ganimetler ve bulmacalar içeren, sonunda genellikle bir ödül bulunan, belirli sınırları ve temaları olan kapalı alanlar.

Oyun Terimleri Sözlüğü, Atarita’ya özel bir içeriktir. Bize özel tüm içerikleri görmek için buradan ilgili sayfamıza gidebilirsiniz.


İçeriğe Katkı Sağlayan Okurlarımız

4 YORUMLAR

4 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Inline Feedbacks
View all comments

Daha Fazla Atarita

Oyun Gündemi: